115
share image SWITCH SECTION
arrow icon
arrow icon
arrow icon
arrow icon

Årsak til valg av boligprosjekt

Hva kan bidra til at forbrukerne opplever et leilighetsprosjekt som mer attraktivt eller mindre attraktivt?

Av Andreas Brand, Prognosesenteret caret down icon caret down icon

Adrian Ekelund

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Betina Stefansen

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

Christian Mjønes

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Ingrid Mjøs

Ingrid Testkonto

Ingrid Engesæter

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Karl Erik Thorjussen

Kjell Senneset

Marte Herje Strømme

Martin Armand Tavanger

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Peder Bjørnseth Hansen

Prognosesenteret

Sonja Huang

Sverre Bech-Sørensen

Prognosesenteret

4. juli 2024
arrow icon
arrow icon
Av Andreas Brand caret down icon caret down icon

Adrian Ekelund

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Betina Stefansen

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

Christian Mjønes

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Ingrid Mjøs

Ingrid Testkonto

Ingrid Engesæter

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Karl Erik Thorjussen

Kjell Senneset

Marte Herje Strømme

Martin Armand Tavanger

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Peder Bjørnseth Hansen

Prognosesenteret

Sonja Huang

Sverre Bech-Sørensen

Prognosesenteret

4. juli 2024
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20240704103545692.jpg?maxwidth=2000 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20240704103545692.jpg?maxwidth=900
keyboard left icon
keyboard right icon
0

I juni publiserte vi vår andre Future Living-rapport – Årsak til valg av boligprosjekt. Formålet med rapporten var å gi våre partnere innsikt i hvilke egenskaper som norske forbrukere mener har enten stor eller liten betydning for om de opplever et nytt leilighetsprosjekt som attraktivt eller ikke.

Videre ønsket vi å finne ut av hvordan forbrukerne prioriterer mellom ulike egenskaper som kan tenkes å påvirke prosjekts attraktivitet.

Totalt 13 ulike egenskaper ble målt gjennom bruk av MaxDiff-metode:

  • Byggets utseende/stil
  • Utbygger/boligutvikler med godt omdømme
  • God avstand mellom byggene
  • Tiltalende innvendige fellesområder (for eksempel fellesstue eller felleskjøkken)
  • Tiltalende utvendig fellesområder (for eksempel utegym eller sosialt område med utemøbler)
  • Gode lys- og solforhold
  • Et bredt service- og opplevelsestilbud for beboerne (for eksempel vaktmesterservice eller fellesmiddager)
  • Eget bygulv (butikker, kafeer, restauranter på bakkeplan) i prosjektet
  • Tydelig miljøprofil (som f.eks. Breeam eller Svanemerket)
  • Tilgang til egen garasjeplass
  • Frodige uteområder mellom eller rundt byggene
  • Tiltalende felles takhager/takterrasser
  • Bygg med tiltalende private balkongløsninger


Av de målte egenskapene ovenfor, viste resultatet at gode lys- og solforhold sammen med tiltalende private balkongløsninger var egenskaper som hadde størst betydning for om man opplevde et nytt leilighetsprosjekt som attraktivt eller ikke. Dette var også egenskaper som havnet høyt opp da vi målte de viktigste faktorene ved boligkjøp i rapporten Årsak til valg av bolig fra 2023. Dette er altså ikke bare faktorer som forbrukerne prioriterer høyt når de velger bolig, men også egenskaper som kan være med på å bidra til å øke attraktiviteten og oppmerksomheten rundt et leilighetsprosjekt.

Tilgang til egen garasjeplass var også en egenskap som viste seg ha stor betydning, men ikke for alle målgrupper. Området mellom byggene og hvordan dette oppleves hadde også betydning.

Mange foretrekker moderne bygg

Byggets utseende/stil var ikke den egenskap som hadde minst betydning, men den viste seg å ha mindre betydning i forhold til noen av de andre egenskapene.

Det er forskjellige årsaker til hva som gjør at man synes et byggs utseende/stil er attraktiv eller ikke. I undersøkelsen svarte mange at moderne stil på bygget var en viktig faktor. Det at bygget harmoniserer med øvrig omgivelse, både når det gjelder fargevalg og arkitektur, er også aspekter ved byggets utseende som påvirker attraktiviteten ifølge forbrukerne. Områdene rundt bygget, og da grøntarealer spesielt, er andre aspekter som ble nevnt.

Hvordan forbrukerne prioriterer er noe vi i Prognosesenteret stadig prøver å finne ut av. Funn fra denne undersøkelsen kan med fordel brukes i markedskommunikasjon og gir verdifull input til hvilke egenskaper som bør være med i markedsføringen av et prosjekt.


Er du interessert i å vite mer om rapporten? Ta kontakt med produkteier Andreas Brand.

2990
TrueFalsec-13
center 0 TrueFalsec-13
left -1 TrueFalsec-13
TrueFalsec-13
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20241002103841076.png #FFFFFF
Les også